Extracts of PBK Murlis - as narrated to the PBKs

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arjun
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Re: Extracts of PBK Murlis - as narrated to the PBKs

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शिवबाबा की मुरली
ShivBaba’s Murli
वीसीडी 2940, दिनांक 13.07.2019
VCD 2940, dated 13.07.2019
प्रातः क्लास 30.11.1967
Morning class dated 30.11.1967
VCD-2940-Bilingual-Part-2

समय- 20.51-33.54
Time- 20.51-33.54


तो देखो जहां भी जगह खाली है कोई भी आवे। जाओ। जहां चाहिए वहां जाकरके रहो। इतने मकान बने पड़े हैं। बाबा ने बच्चों के लिए बनाए हैं। इनको दिखाओ तुम्हें कहां अच्छा लगता है? वहां ऊपर अटाले में रखा। एक तो हवाई महल भी बनाया। ऊपर पहाड़ी पर। तो वहां भी जाते थे बच्चे कि कोई को वहां अच्छा लगता था तो वहां बैठते थे। तो जहां अच्छा लगे वहां जाके रहो। फिर कभी देखते हैं कि नहीं कि भई जिन्होंने बहुत-बहुत दिया है; भई, उनको भी तो सुख देना है ना? क्यों? उनको जास्ती सुख क्यों देना है? उनको सुख देते हैं तो बोलते हैं वाह, परमात्मा के पास भी हम खातिरी? अरे, कहां पास खातरी? वो तो ज़रूर जो पास में आते हैं खातरी तो ज़रूर करेगा ना? ऐसे थोड़ेही है कि कोई-कोई साहूकार आवे और उनको मैं छोटी सी कोठरी या वो क्या, क्या झोंपड़ी-2 ले दूं। वो महलों में रहने वाला, महलों का आदी और उसे क्या दे दूं? झोंपड़ी दे दूं। हाँ, छोटी कोठरी दे दूं। तो कहां या ऐसे-ऐसे तो उनकी बेचारी की वो ही हो जाएगा। क्या? हालत खराब हो जाएगी कि अच्छी हो जाएगी? हँ? हाँ, उनकी तो आदत पड़ी हुई है। ऐसा-ऐसा खाना चाहिए, ऐसा-ऐसा रहना चाहिए, ऐसे-ऐसे कपड़े चाहिए। तो फिर कोई कैसा, कोई कैसा, कोई कैसा। कोई कह भी देगा - अच्छा, चलो इनके पास जगह नहीं होगी तो हम बैठ जाते हैं जहां बैठाएंगे।

तो देखो बाप को तो सब संभाल करनी पड़ती है बच्चों की। कोई बच्चे तो बहुत नाज़ुक होते हैं। क्या? नाज़ुक माने? हाँ, थोड़ी गर्मी पड़ी और उन्हें पंखा न मिला तो बस छटपटाएंगे। रात में नींद भी? नींद भी नहीं आएगी। बड़े नाज़ुक। देखो, तुम समझो। तो वो क्या हिरे हुए हैं? हँ? जो विलायत से आते हैं, हँ, बड़ा, बड़े-बड़े वहां तो महल-माड़ियां, अटारियां और बड़े साधन, सुख-साधन, संपत्ति के होते हैं। तो उनके आदी बने पड़े हैं ना? हाँ। तो जो ऐसे आते हैं उनके पास बिल्कुल सफाई रहती है। हँ? बड़े-बड़े बंगले। बड़े-बड़े शाही बंगले। बड़े-बड़े लाख-लाख, दो-दो लाख की मोटरें। हँ? और बहुत बच्चे। उस समय तो दो लाख की मोटर आज की कितने लाख की हो गई? हँ? करोड़ की भी हो जाएगी कि नहीं? हँ? हां। हां, जी। तो बाबा, बाबा सिंधियों की, सिंधी तो क्या गुजराती भी तो हैं ना? हँ? सिंधी बड़े धनाढ़्य होते थे ना? और गुजराती भी। हाँ। तो किसम-किसम के भी हैं। और ये जो काले हैं सीदी लोग। हँ? वो जो, सीदी किन्हें कहते हैं? वो होते हैं क्या नाम, गंटे-गंटे, छोटे कद के अफ्रीका से आने वाले। हँ? अफ्रीका तो बहुत धनाढ़्य देश तो नहीं है। उसको तो कंट्रोल किया हुआ था। हँ? दास बनाया हुआ था। दास-दासियों को जैसे रखते हैं अंग्रेज लोग वैसे रखा हुआ। तो ये काले सीदी आते हैं। इतने इनका अफ्रीका के। अरे, बात मत पूछो। ये भी अभी तो बहुत साहूकार हो गए। पहले तो अंग्रेजों के राज्य में थे। अभी तो स्वतंत्र हो गए ना? हाँ। बहुत साहूकार होते हैं। कोई कम नहीं होते हैं। सब-सब, हर-हर नेशन में बड़े-बड़े साहूकार भी हैं। और फिर बड़े-बड़े गरीब भी हैं। हँ?

अरे, इंडिया से बहुत जाते हैं ना विलायत में। किसलिए जाते हैं? देखते वहां बहुत पैसा है। जैसे यहां मुम्बई में जाते हैं बिहार वाले। तो वहां कोई उनको बड़ा आफिसराना मिल जाता है क्या? नहीं। झाड़ू-वाडू लगाने का काम मिल जाता है तो फिर उन्हें पैसा तो मिलता है ना ज्यादा? हाँ। तो बड़े-बड़े वहां गरीब भी हैं विलायत में। तो यहां गरीब यहां तो हैं ही बहुत। कहां? भारत में तो बहुत करके गरीबों की संख्या ज्यादा है कि साहूकारों की संख्या? साहूकार तो उंगलियों पे गिने-चुने, हां, थोड़े हैं। अरे, यहां तो कोटन में कोऊ-कोऊ साहूकार हैं। हँ? करोड़ों की, जो प्रजातंत्र शासन है ना? तो उसमें करोड़ लोग हों, हँ, और वो वोट देते हैं सब। तो उसमें साहूकार कितने होंगे? हँ? करोड़ों में कोई एक, दो साहूकार। नहीं तो वास्तव में तो हैं ही गरीब ना? गरीब ही गरीब अक्सर करके यहां भारत में। तो उनको क्या कहेंगे? हँ? उनको साधारण लोग कहेंगे या असाधारण कहेंगे? साधारण।

तो ये तो बच्चे समझते हैं, हँ, कि कोई हमको यहां महल नहीं बनाने के हैं। फिर भी ऐसे ही बनेंगे। जैसे बच्चे आकरके रह सकें। ऐसे नहीं कि बाबा एकदम ताजमहल जैसा पूरा संगमर्मर का उनके लिए बनाय देंगे। नहीं। है ना? बाबा को तो प्लेन रहता है ना बच्ची? बाबा ने पहाड़ी पर वहीं मधुबन में बाजू में एक पहाड़ी थी ऊँची, उसपे मकान बनाय दिये। हाँ। कमरे बनाय दिये। और उनका नाम रख दिया एरोप्लेन। तो जो आते थे तो उनको वो भी दिखाते थे। कहां रहोगे? यहां एरोप्लेन में रहोगे? यहां रहोगे वहां। अब आज के बड़े-बड़े आदमी तो एरोप्लेन में घूमते ही रहते हैं ना? घरों में कम बैठेंगे और बस घूमना-फिरना दुनिया में। उनके पास पैसे तो बहुत हैं। वो एरोप्लेन के आदी हैं। तो एरोप्लेन रहता है ना बच्ची? अब कितना बनाना पड़ेगा? कितने बच्चे होंगे? इतना-इतना कोई दूसरा बाप होगा, हँ, जिनको इन एरोप्लेन में चलने वालों का भी ख्याल रहता होगा, हँ, कि ये भी यहां आकरके कहीं छटपटाने लगे, हां, कि हमारे पास इतने बच्चे होंगे। इतने मकान होंगे। किसी को बुद्धि में आएगा? अरे? दुनिया में किसी को बुद्धि में नहीं आएगा कि हमारे इतने बच्चे होंगे लाखों की तादाद में। बच्चे, बच्चे किसके पास होंगे? अगर होंगे भी तो 10, 12, 15, 20. अच्छा, कोई को पोते-पड़पोते, तरपोते। तुमने अखबार में पढ़ा होगा। अच्छा भई, इनको 150 बच्चे हैं। अच्छा भई 200 हैं। इनको पोते, पड़पोते, तरपोते, फलाने, टीरे। अच्छा? चलो 200 हैं, 300 हैं, 400, 500 हैं। चलो। अरे भई, इतनी ही तो लिमिट हुई ना? जो बाबा के पास होंगे वो तो कोई के पास इतनी फैमिली होगी भी नहीं। हाँ। इस बाबा की फैमिली देखो कितनी बड़ी फैमिली है! तुम जानते हो कि और भी फैमिली वृद्धि को पानी है। है ना? इतने हैं। परन्तु नहीं। ये फैमिली तो कितनी-कितनी वृद्धि को पानी है!

अरे, ये तो बादशाही स्थापन हो रही है। कौनसी? छोटी-मोटी? नहीं। विश्व की बादशाही स्थापन हो रही है। तो विश्व में तो बहुत प्रजा। प्रजा की संख्या तो बहुत ज्यादा होती है ना? और उसमें भी फर्स्टक्लास प्रजा, सेकण्ड क्लास प्रजा, थर्ड क्लास, फोर्थ क्लास प्रजा भी होती है। तो बाबा तो कौनसे बच्चों को पढ़ाते हैं? हँ? और क्या पढ़ाते हैं? राजयोग पढ़ाते हैं ना? राजयोग से राजाई की इच्छा रखने वाले बच्चे यहां पढ़ने आते हैं ना? क्या? ये पढ़ाई और तो कोई दुनिया में पढ़ाता ही नहीं। तो जो बाप के राजा बच्चे हैं राजा बेटा वो यहां आते हैं। तो उनकी संख्या थोड़ी होती है या ज्यादा होती है? हँ? ज्यादा होती है? अरे, 500-700 करोड़ प्रजा को कंट्रोल करने वाले वो भी तो फिर लाखों की तादाद में होंगे कि नहीं दुनिया में? नहीं होंगे? होंगे। हाँ। तो देखो बादशाही स्थापन हो रही है। तो उस बादशाही में तो जो विश्व की बादशाही है उसमें तो बहुत ही कितनी गिनती करें, कितनी करते-करते? ये तो बुद्धि में बच्चों के है ना कि बाबा, हं, बापदादा की फैमिली कितनी बनेगी? ओमशान्ति। (समाप्त)

So, look, wherever there is vacant place anyone may come. Go. You can go and stay wherever you want. So many houses have been built. Baba has built for the children. Show them which place do you like? There it was placed above in Atala. One Hawai Mahal (an airy house built at a height atop a hillock) was also built. On the mountain top. So, children used to go there also as some used to like that place; so, they used to sit there. So, you can go and stay wherever you like. Then sometimes it is observed that no, brother, those who have given [donated] a lot, brother, they should also be provided comfort, shouldn’t they be? Why? Why should they be given more comfort? If they are given comfort, then people say, wow, there is special treatment at the place of the Supreme Soul also? Arey, special treatment at which place? Those who come near, He will definitely give special treatment, will He not? It is not as if a prosperous person comes and I provide him a small room or what is that called a hut? He lives in palaces, he is habituated to living in palaces and what do I give him? I give him a hut. Yes, I give him a small room. So, somewhere or in this manner that will happen to that poor fellow. What? Will his condition deteriorate or will it become better? Hm? Yes, he is habituated. He wants such and such food, such and such accommodation, such and such clothes. So, then someone is of some type, someone else is of some other type, someone else is of some other type. Someone may even say – Achcha, okay, these people might not have accommodation; so, I will sit wherever I am made to sit.

So, look, the Father has to take care of the children in all ways. Some children are very delicate. What? What is meant by delicate? Yes, if the temperature increases a little and if they don’t get a fan, then that is it; they will feel agonized. Will they get sleep in the night also? They will not get sleep as well. Very delicate. Look, you understand. So, how are they habituated? Hm? Those who come from abroad, hm, big, there are big, big palaces and big amenities of pleasure and properties. So, they have become habituated to them, haven’t they? Yes. So, such ones who come, they remain very clean. Hm? Big, big bunglows. Big, big, royal bunglows. Big, big motors worth one lakh, two lakhs. Hm? And many children. A motor (vehicle) worth two lakhs at that time is worth how many lakhs today? Hm? Will it be worth even a crore or not? Hm? Yes. Yes, So, Baba, Baba talks of Sindhis; not just Sindhi, there are Gujaratis also, aren’t they there? Hm? Sindhis used to be very prosperous, weren’t they? And the Gujaratis too. Yes. So, there are people of different kinds as well. And these dark ones, the Sidis (Siddis). Hm? Those, who are called Siddis? They are, what you call, short ones, coming from Africa. Hm? Africa is not a very prosperous country. It was controlled. Hm? It had been made a slave. Just as the Britishers keep the maids and servants, they were kept like that. So, these black Siddis come. So many from Africa. Arey, just do not ask. They have also now become prosperous. Earlier they were in the kingdom of Britishers. Now they have become independent, haven’t they? Yes. They are very prosperous. They are no less. All, all, there are big prosperous ones also in every nation. And then there are very poor ones also. Hm?

Arey, many go from India abroad, don’t they? Why do they go? They see that there is a lot of money there. Just as people from Bihar go to Mumbai here. So, do they get any officer’s post there? No. They get the work of sweeping; so, then they get more money, don’t they? Yes. So, there are very poor ones also abroad. So, here there are many poor ones. Where? In India is the number of poor persons more or is the number of prosperous ones more? The prosperous ones can be counted on the fingers, yes, they are a few. Arey, here, a few among crores are rich. Hm? Crores; there is democratic government, isn’t it? So, there could be crores of people in it, hm, and all of them cast their votes. So, how many would be rich among them? Hm? One or two rich ones among crores. Otherwise, actually there are poor ones only, aren’t they there? There are just poor ones here in India. So, what will they be called? Hm? Will they be called ordinary people or extraordinary? Ordinary.

So, children understand that we don’t have to build palaces here. However, they will be built like this only so that children can come and stay. It is not as if Baba will build something like Taj Mahal completely with marble. No. Is it not? Baba has a plane, doesn’t He daughter? Baba had built a house on a mountain, there in Madhuban itself on a high mountain beside. Yes. He built rooms. And He named them Aeroplane. So, whoever used to come, He also used to show them those [rooms] also. Where will you stay? Will you stay here in the aeroplane? Will you stay here or there? Well, today’s big personalities keep on travelling in aeroplanes, don’t they? They will sit less in homes and just keep on moving around the world. They have a lot of money. They are habituated to aeroplanes. So, they have aeroplanes, don’t they daughter? Well, to what extent will we build? How many children will be there? This much, this much, will there be any other Father who thinks of these people who travel in aeroplanes also that they will also come and wriggle here, yes, that I will have so many children. There will be so many houses. Will it come to anyone’s intellect? Arey? It will not occur in anyone’s intellect that I will have so many children in lakhs. Children, who will have [these many] children? Even if they have it could be 10, 12, 15, 20, achcha, some may have grandchildren, great grand children, great-great grandchildren. You must have read in the newspaper. Achcha brother, this one has 150 children. Achcha brother, he has 200. This one has grandchildren, great grand children, great-great grandchildren, etc. etc. Achcha? Okay, he has 200, 300, 400, 500. Okay. Arey brother, this is the limit, isn’t it? Whatever Baba will have, nobody will have such a big family. Yes. Look, the family of this Baba is such a big family! You know that the family is to grow further. Is it not? There are so many. But no. This family is to grow so much!

Arey, this is an emperorship that is being established. Which one? Small one? No. The emperorship of the world is being established. So, there are a lot of subjects (praja) in the world. The number of subjects is very big, isn’t it? And even in it first class praja, second class praja, third class, fourth class praja also. So, which children does Baba teach? Hm? And what does He teach? He teaches rajyog, doesn’t He? Children who desire to obtain kingship through rajyog come here to study, don’t they? What? Nobody else teaches this knowledge in the world at all. So, the kingly children of the Father, Kingly sons (Raja beta) come here. So, is their number less or more? Hm? Is it more? Arey, those who control 500-700 crore praja, will they also be in lakhs or not in the world? Will they not be? They will be. So, look, emperorship is being established. So, in that emperorship, the world’s emperorship, to what extent will you count? Children have it in their intellect as to how big Baba’s, BapDada’s family will grow. Om Shanti. (End)

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नोटः यह केवल एक प्रारूप है। उक्त वीसीडी के संपूर्ण मूल पाठ या मूल आडियो, वीडियो के लिए www.adhyatmik-vidyalaya.com देखिये।
Note: This is just a draft. For the complete text, Audio and Video of the above VCD please visit – www.adhyatmik-vidyalaya.com
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arjun
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Re: Extracts of PBK Murlis - as narrated to the PBKs

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शिवबाबा की मुरली
ShivBaba’s Murli
वीसीडी 2941, दिनांक 14.07.2019
VCD 2941, dated 14.07.2019
प्रातः क्लास 30.11.1967
Morning class dated 30.11.1967
VCD-2941-extracts-Bilingual

समय- 00.01-20.25
Time- 00.01-20.25


प्रातः क्लास चल रहा था – 30.11.1967. गुरुवार को छठे पेज के मध्य में बात चल रही थी – ये तो बादशाही स्थापन हो रही है। कौनसी बादशाही? छोटी-मोटी बादशाही नहीं। विश्व की बादशाही स्थापन हो रही है। उसमें तो बहुत ही, हँ, विश्व की बादशाही में कितनी जनसंख्या होगी? हँ? 500-700 करोड़ जनसंख्या होगी सारे विश्व की। तो कितनी गिनती करके कितनी करें? ये तो बुद्धि में है ना बच्चों के कि शिवबाबा, हँ, इस बादशाही में बापदादा की फैमिली कितनी बनेगी? हँ? कौन बापदादा की फैमिली? हँ? अरे? कौनसे बापदादा की फैमिली बनेगी? कितनी बनेगी? पूछा है तो बताना चाहिए ना? हँ? बापदादा की फैमिली कितनी बनेगी? हँ? (किसी ने कुछ कहा।) नौ लाख बनेगी? बापदादा की फैमिली नौ लाख बनेगी? बाप और दादा में कौन-कौनसी आत्माएं हुईं? (किसी ने कुछ कहा।) अच्छा, शिव की भी फैमिली बनती है? यहां तो बापदादा की बात हो रही है। हँ? (किसी ने कुछ कहा।) हँ? राम दादा? फैमिली एक से बन जाती है, एक आत्मा से? (किसी ने कुछ कहा।) हाँ, प्रजापिता ब्रह्मा बाप और ब्रह्मा चौमुखी। हँ? ये हुए साकार में बापदादा। बाकि शिव की कोई फैमिली होती है क्या इस दुनिया में? नहीं।

बताया बापदादा की ये फैमिली कितनी बनेगी? अभी बताया ना कितनी बनेगी? अरे? जीरो? हँ? 9 लाख बनेगी। तो ये कौनसे बापदादा होंगे? राम-कृष्ण की आत्माओं को ही कहेंगे ना बापदादा? मनुष्य सृष्टि का बाप और उसका बड़ा बच्चा। 16 कला संपूर्ण कृष्ण बच्चा। तो दादा हुआ ना सारी सृष्टि का। और बाकि जो साढ़े चार लाख हैं, हँ, उनको दादा कहेंगे या चाचा, ताऊ कहेंगे? क्या कहेंगे? हँ? वो कौनसी कैटागरी में होंगे? कौनसा संबंध होगा? साढ़े चार लाख का। उसमें भी आधे-आधे कर दो। आधे पुरुष, आधी स्त्रीयां। हँ? तो कितनी फैमिली बनेगी? दोनों की बनेगी। कहेंगे नौ लाख। हँ? अगर अलग-अलग करें आधा-आधा करें तो? बाबा की कितनी, बाप की कितनी और दादा की कितनी? कहेंगे बाप की साढ़े चार लाख बीज रूप आत्माएं क्योंकि बाप तो बीज है ना? और दादा को बीज थोड़ेही कहेंगे? हँ? बीज है? नहीं। वो तो मनुष्य सृष्टि की बड़े ते बड़ी जड़ है। आज की दुनिया में यादगार क्या है? हँ? अरे, विदेशी लोग तो बहुत ही डरते हैं। हँ?
(किसी ने कुछ कहा।) बड़मूला ट्रायंगल। हाँ। कौनसी आत्मा हुई? बड़ा मूला? मूल माने जड़। हँ? हाँ, विदेशी किसको मानते हैं सबसे जास्ती इस दुनिया में? हँ? भगवान को तो कह देते हैं निराकार है। वो तो जैसे कुछ है ही नहीं। हँ? किसको मानते हैं? जबरैल। हाँ। जबरदस्त आइल है इस दुनिया की। जबरदस्त ऊर्जा है कहें। हाँ। तो उस दादा की दादागिरी को मानेंगे या नहीं मानेंगे? हाँ।

तो वो दोनों की मिलाकरके नौ लाख फैमिली कहें। अच्छा, उससे ऊपर कोई फैमिली? नौ लाख से ऊपर? अरे? नौ लाख से ऊपर साढ़े चार लाख की फैमिली कहेंगे ना प्रजापिता ब्रह्मा की। हँ? जब प्रजापिता के बच्चे हैं ब्रह्मा के, प्रजापिता ब्रह्मा के, तो भाई-बहन हो सकते हैं कि नहीं? भाई-बहन हो सकते हैं। हाँ। प्रजापिता ब्रह्मा के बच्चे, भाई-बहन भी हो सकते हैं और फिर बीजरूप आत्माओं की दृष्टि से, आत्मिक स्थिति में टिक जाएं तो आत्मा-आत्मा भाई-भाई भी। परन्तु स्त्री चोले हैं तो भाई-बहन। तो चलो ये फैमिली देखो कितनी बड़ी हो गई। हँ? हाँ, कहां देखो? हँ? साढ़े चार लाख। ये तो यहीं देखनी पड़ेगी ना? नौ लाख की कहां देखेंगे? नौ लाख की फैमिली यहां देखेंगे या सतयुग में देखेंगे? इतनी देर! एक अक्षर लिखने में इतनी देर।
(किसी ने कुछ कहा।) हाँ, सतयुग में देखेंगे। तो देखो कितनी बड़ी फैमिली ढ़ेर की ढ़ेर। इतनी बड़ी दुनिया में, हँ, हाँ, आज की जो दुनिया है इस दुनिया में इतनी बड़ी फैमिली किसी की होगी?

तो ये है प्रजापिता ब्रह्मा की फैमिली। ये बात बुद्धि में बैठती है ना बच्ची, हँ, कि सारी प्रजा का पिता है। ऐसे नहीं कि सिर्फ भारतवासियों का पिता है। नहीं। इस विश्व में जितने भी देश हैं, उनमें जो भी प्रजा है सबका पिता है ना? प्रजापिता कहो, आदम कहो, एडम कहो, है तो वो एक ही है ना मनुष्य सृष्टि का बीज। बीज माने बाप। तो ये कल्प-कल्प जब बाप आते हैं; ये बाप; कौनसे बाप? हँ? तभी ये वंडरफुल बातें हमारे कान पर पड़ती हैं। कौनसे बाप आते हैं? अरे? तैयार नहीं रहते एक अक्षर लिखने के लिए। कौनसे बाप आते हैं तो वंडरफुल बातें हमारे कान पर पड़ती हैं?
(किसी ने कुछ कहा।) हाँ, शिव बाप आते हैं। क्या? आत्माओं का बाप आते हैं तब ये वंडरफुल बातें कान में पड़ती हैं। कि ये कहें कि मनुष्य सृष्टि का बाप आता है तो कान में पड़ती हैं? अरे, वो तो पत्थरबुद्धि हो जाता है कलियुग के अंत में। हो जाता है ना? हाँ। तो देखो, कान पर तुम्हारे ये वंडरफुल बात पड़ती है ना सभी? जिन बातों को सुनाने के लिए बाप, हँ, बाप के लिए कहलाते हैं ना – हे प्रभु, तुम्हारी गत और मत न्यारी, सबसे न्यारी। कौनसी आत्मा के लिए कहते हैं हे प्रभू, तुम्हारी गत और मत। तुम्हारी माने किसकी मत और गत? तुम जो गति करते हो संसार की, सारी दुनिया की उससे गति तो न्यारी और कोई कर ही नहीं सकता। और मत भी तुम देते हो। न्यारी मत देते हो। दुनिया में ऐसी कोई ऋषि-मुनि, सन्यासी, विद्वान, पंडित, आचार्य ऐसी मत दे ही नहीं सकता। सबसे न्यारी। अरे, भई क्यों नहीं न्यारी होगी? अरे, बापों का बाप। क्या? जो धरमपिताएं हैं उनका भी बाप। आदम, प्रजापिता। और उसका भी पिता? शिव। हँ? जो सदा निराकार है। और उसका तो कोई बाप है ही नहीं। तो तुरीया है ना? उसके समान कोई और हो सकता है? नहीं हो सकता। तो सबसे न्यारी मत है ना? तो है ना बरोबर न्यारी मत। न्यारी गत।

कैसे भक्तिमार्ग में और ज्ञानमार्ग में फर्क देखो, हँ, मालूम पड़ता है? हँ। भक्ति में बहुत मुश्किल कोई-कोई; हँ? हाँ, कोई-कोई को बहुत मुश्किल। क्या होता है? उसका साक्षात्कार होता है बहुत मुश्किल। देखो मीरा का कितना है? तो बाप ने समझाया ना बच्ची? एक होती है भक्तिमाल। क्या? भक्तों की माला। हँ? और एक होती है रुद्र माला। होती है ना? तो भक्तिमाला में जेन्ट्स ही होते हैं या फीमेल भी होते हैं? हँ? दोनों होते हैं। आधी फीमेल की। माना? जिनमें ज्यादा देहभान रहता है। और आधी मेल की। तो उनका यादगार क्या है? उस भक्तिमार्ग में कोई यादगार है मेल-फीमेल का? भूल गए। अरे? मेल का भी यादगार बताया बाबा ने। फीमेल का भी यादगार बताया। मेल का यादगार है नारद। हँ? फर्स्टक्लास भक्त। क्या करता है? झांझ-मजीरे बजाता रहता है। हँ? और? और तीनों लोकों में डोलता रहता है। हँ? क्या? सबको क्या करता है? अरे, काम के आधार पर नाम होते हैं ना? तो शास्त्रों में ये नारद नाम है ना? नार माने ज्ञान जल। द माने देने वाला। क्या करता है? अरे, जहां-जहां जाता है, स्वर्ग में जाता है, तो ज्ञान देता है। नरक में जाता है तो ज्ञान देता है। तो वो भ्रमण करता रहता है। हँ? विश्व भ्रमण है। तो वो प्रसिद्ध है। अरे, दुनिया में कौन भ्रमण करता है? पुरुष ज्यादा भ्रमण करते हैं कि स्त्रीयां ज्यादा भ्रमण करती हैं? अरे, स्त्रीयां तो जास्तीतर अपना घर संभालती हैं ना? हाँ। घर-परिवार संभालती हैं, बच्चों को संभालती हैं।

तो बताया – भक्तिमाल में पुरुष रूप में नारद और स्त्री रूप में? मीरा। हाँ। और ये हो गई भक्तिमाल। और इसके मुकाबले दूसरी होती है रुद्र माल। होती है ना? तो रुद्र माल और ये भक्तिमाल का विचार करो। हँ? क्या विचार करो? भक्तिमार्ग तब शुरू होता है जब रावण राज्य होता है। हँ? हाँ। रुलाने वालों का राज्य होता है। कैसे रुलाते हैं? क्या करते हैं जो रोने लगते हैं, रोने की शुरुआत होती है इस दुनिया में? हँ? कौन रोता है पहले? अरे, रुलाने वाला भी कोई होगा ना? रोता भी कोई होगा पहले? हँ? इस नरक की दुनिया में, इस रावण राज्य में; रावण नाम ही पड़ता है - रावयते लोकान। जो लोगों को रुलाता है। हँ? तो लोग, लोगों में कोई पहला नंबर होगा? कौन? हँ?
(किसी ने कुछ कहा।) दादा लेखराज रुलाता है? अच्छा? अच्छा? उस आत्मा की यादगार क्या है? हँ? कुछ यादगार है? हाँ, उनकी यादगार है। ब्रह्मा की यादगार है; क्या? पुष्कर? क्या? पुश कर। पुश माने? धक्का मारा तो चल पड़ा। हाँ। तो धक्के की गाड़ी कितने दिन चलती है? कितने दिन चलेगी? हाँ, वो तो बार-बार उसके पुर्जे खराब होते रहेंगे। तो ज्यादा दिन नहीं चलती ना? हाँ। कि पूरा संगमयुग चलती है, पुरुषोत्तम संगमयुग? नहीं। बीच में ही शरीर छूट जाता है। अच्छा; तो उससे जो पैदा होते हैं ब्राह्मण वो फिर कहे जाते हैं पुष्करणी ब्राह्मण। क्या? विद्या की देवी के बच्चे नहीं। सारस्वत ब्राह्मण नहीं। सरस्वती पुत्र। हँ? पुष्करणी ब्राह्मण। उनको धक्का दे-देके चलाया जाता है तो चलते हैं।

तो बताओ कौन धक्का देता है? हँ? अरे, पुष्कर में जो ब्रह्मा का गायन है, मन्दिर है, उस ब्रह्मा को, चार मुखों वाले ब्रह्मा को कौन धक्का देता है? हँ? उन चार मुखों में कोई धक्का देने वाला भी होगा ना? हँ?
(किसी ने कुछ कहा।) परमब्रह्म वहां पैदा हो गया? हँ? परमब्रह्म जो है वो तो सबसे ऊँची स्टेज है। क्योंकि बाप आते ही हैं माताओं के लिए। (किसी ने कुछ कहा।) आदि लक्ष्मी? अच्छा? उसने धक्का दिया? हँ? धक्का दिया? धक्का मिलता है ना तो ताकत मिलती है गाड़ी को आगे बढ़ने की। हाँ। तो किसने फोर्स दिया ऐसा? हँ? (किसी ने कुछ कहा।) जगदम्बा ने धक्का दिया। हाँ। जगदम्बा को तो वो आत्मा पसन्द है ना? अरे, जगत की अंबा है तो उसका बच्चा कोई होगा कि नहीं होगा? हाँ। जगत की अंबा है तो उसका बच्चा भी होगा। बच्चा होगा कि पोता होगा? हँ? क्या होगा? (किसी ने कुछ कहा।) बच्चा होगा? अच्छा? भारत माता का बच्चा नहीं होगा वो? हं? अरे, भारत माता छोटी सी, नन्ही सी, बच्ची सी, कोई कहेगा नहीं ये माता है। वो तो सदा कन्या ही है कि नहीं? एक नारी सदा ब्रह्मचारी। तो एक पति सदा ब्रह्माचारी नहीं हुई? हाँ। हँ।

तो बताया कि जो भक्तिमाल है उस भक्तिमाल में तो नारद कौन हुआ? हँ? कौन हुआ अव्वल नंबर नारद? नार माने ज्ञान जल, द माने देता रहा। हँ? देता रहा, देता रहा। खुद नारायण नहीं बना उसी जन्म में। बना? कौन हुआ?
(किसी ने कुछ कहा।) हाँ, वो ही चार मुखों वाला ब्रह्मा। अव्वल नंबर नारद हो गया। हो गया कि नहीं? कि उसी जनम में वो नारद नर से नारायण बन गया? नहीं। हाँ, झांझ-मजीरा बजाया और जो संगी-साथी थे उन्होंने भी खूब झांझ-मजीरा बजाया। गीत गाओ। तो देखो भक्तिमार्ग में तो ये सब होता है ना? तो मनुष्य ये करते-करते भक्ति में नीचे गिरते जाते हैं। हँ? रावण राज्य होता है, भक्ति करते जाते हैं, करते जाते हैं और सीढ़ी नीचे उतरते जाते हैं तीव्र गति से।

A morning class dated 30.11.1967 was being narrated. The topic being discussed in the middle of the sixth page on Thursday was – This is an emperorship being established. Which emperorship? Not a small emperorship. The emperorship of the world is being established. In that a lot of, hm, what would be the population in the emperorship of the world? Hm? The population of the entire world would be 500-700 crores. So, what should be the calculation? It is in the intellect of the children that ShivBaba, hm, what would be the strength of BapDada’s family in this emperorship? Hm? Family of which BapDada? Hm? Arey? Family of which BapDada would be established? How big would it be? When it has been asked you should tell, will you not? Hm? How big would be BapDada’s family? Hm?
(Someone said something.) Will it be nine lakhs? Will the family of BapDada be nine-lakh strong? Which souls are included in Baap and Dada? (Someone said something.) Achcha, is family of Shiv also established? Here the topic of BapDada is being discussed. Hm? (Someone said something.) Hm? Ram Dada? Is a family formed with one, with one soul? (Someone said something.) Yes, Prajapita Brahma is the Father and the four-headed Brahma. Hm? These are BapDada in corporeal form. But does Shiv have any family in this world? No.

It was told – How big will this family of BapDada grow? It was told just now, wasn’t it as to how big it will grow? Arey? Zero? Hm? It will grow to 9 lakhs. So, which BapDada will they be? The souls of Ram and Krishna will only be called BapDada, will they not be? The Father of the human world and his eldest son. Child Krishna perfect in 16 celestial degrees. So, he is the Dada (elder brother) of the entire world, isn’t he? And the remaining four and a half lakhs, hm, will they be called Dada or Chacha (younger brother of Father), Tau (elder brother of Father)? What will they be called? Hm? In which category will they be? What would be their relationship? Of the four and a half lakhs. Even in that divide them into two halves. Half men, half women. Hm? So, how big would be the family? It will be of both. It will be said to be nine lakhs. Hm? If you separate them into two halves? How many of Baba, how many of the Father and how many of Dada? It will be said – four and a half lakh seed form souls of the Father because the Father is the seed, isn’t he? And will Dada be called the seed? Hm? Is he the seed? No. He is the biggest root of the human world. What is the memorial in today’s world? Hm? Arey, foreigners fear a lot. Hm?
(Someone said something.) Bermuda Triangle. Yes. Which soul is it? Badaa moola? Mool means root. Hm? Yes, whom do foreigners believe the most in this world? Hm? They say for God that He is incorporeal. It is as if He is nothing at all. Hm? Whom do they believe? Jabrail (Gabriel). Yes. It is the powerful (jabardast) oil of this world. It can be said that it is the powerful energy. Yes. So, will they believe in the Dadagiri (dominance) of that Dada or not? Yes.

So, we can say that the collective family of both of them is nine lakhs. Achcha, is there any family above that? Above nine lakhs? Arey? Above nine lakhs is the family of Prajapita Brahma of four and a half lakhs, isn’t it? Hm? When you are children of Prajapita, of Brahma, of Prajapita Brahma, then can you be brother and sisters or not? You can be brothers and sisters. Yes. You can be children of Prajapita Brahma, brothers and sisters and then from the point of view of seed-form souls, if you become constant in soul conscious stage, then you are brothers in the form of souls. But when there are female bodies then you are brothers and sisters. So, okay, look, this family is so big! Hm? Yes, where should you see? Hm? Four and a half lakhs. This will have to be seen here itself, will it not be? Where will you see the one of nine lakhs? Will you see the family of nine lakhs here or in the Golden Age? Such delay! You take so much time to write one alphabet.
(Someone said something.) Yes, you will see in the Golden Age. So, look, it is such a big family, numerous. In such a big world, hm, yes, in today’s world, in this world will anyone have such a big family?

So, this is Prajapita Brahma’s family. This topic sits in the intellect, doesn’t it daughter that he is the Father of the entire praja (subjects). It is not as if he is the Father of just the residents of India. No. He is the Father of all the subjects in all the countries in this world, isn’t he? Call him Prajapita, call him Aadam, call him Adam, he is the only one, the seed of the human world, isn’t he? Seed means Father. So, when this Father comes every Kalpa; this Father; which Father? Hm? It is from that time that these wonderful topics fall on our ears. Which Father comes? Arey? You don’t remain ready to write one alphabet. On the arrival of which Father do wonderful topics fall on our ears?
(Someone said something.) Yes, Father Shiv comes. What? When the Father of souls comes, then these wonderful topics fall on our ears. Or can we say that when the Father of the human world comes then they fall on our ears? Arey, he develops stone-like intellect in the end of the Iron Age. He develops, doesn’t he? Yes. So, look, all these wonderful topics fall on your ears, don’t they? In order to narrate those topics, people say for the Father – O God! Your dynamics and your directions are unique, very unique. For which soul do they say – O God, your dynamics and your directions? ‘Your’ refers to whose directions and dynamics? The dynamics of the world, the entire world that You change, nobody else can change the dynamics in a more unique way than that at all. And it is You who give the directions as well. You give a unique direction. No sage or saint, sanyasi, scholar, pundit, acharya (teacher) can give such directions in the world at all. Unique. Arey brother, why will it not be unique? Arey, Father of fathers. What? Father of even the founders of religions. Aadam, Prajapita. And even his Father? Shiv. Hm? The one who is forever incorporeal. And He doesn’t have any Father at all. So, He is unique, isn’t He? Can there be anyone equal to Him? There cannot be. So, it is a unique direction, isn’t it? So, it is rightly a unique direction, isn’t it? Unique dynamics.

Look, do you know the difference between the path of Bhakti and the path of knowledge? Hm. In Bhakti hardly anyone; hm? Yes, hardly anyone. What happens? They hardly have His vision. Look, what about Meera? So, the Father has explained, hasn’t He daughter? One is the rosary of Bhakti. What? The rosary of devotees (bhakt). Hm? And one is the Rudramala (rosary of Rudra). It exists, doesn’t it? So, are there just gents in the rosary of Bhakti or are there females as well? Hm? There are both. Half of it is of females. What does it mean? Those who have more body consciousness. And half of it is of males. So, what is their memorial? Is there any memorial of males and females on that path of Bhakti? You forgot. Arey? Baba told the memorial of male also. He mentioned the memorial of female as well. The memorial of male is Narad. Hm? First class bhakt. What does he do? He keeps on playing jhaanjh-majeera (musical instruments). Hm? And? And he keeps on roaming in the Three Worlds. Hm? What? What does he do to everyone? Arey, the names are based on the tasks performed, aren’t they? So, this name Narad is there in the scriptures, isn’t it? Naar means the water of knowledge. Da means giver. What does he do? Arey, wherever he goes, he goes to heaven, he gives knowledge. When he goes to hell, he gives knowledge. So, he keeps on travelling. Hm? It is a world tour. So, he is famous. Arey, who travels in the world? Do men travel more or do women travel more? Arey, the women mostly take care of their homes, don’t they? Yes. They take care of the home and family, take care of the children.


So, it was told – There is Narad in the male form in the rosary of Bhakti and in the female form? Meera. Yes. And this is the rosary of Bhakti. And when compared to it, the other one is the Rudramaal (rosary of Rudra). It exists, doesn’t it? So, think about this Rudramaal and this Bhaktimaal. Hm? What should you think? The path of Bhakti starts when there is the kingdom of Ravan. Hm? Yes. There is a kingdom of those who make you cry. How do they make you cry? What do they do that you start crying or crying begins in this world? Hm? Who cries first? Arey, there must be someone who makes you cry, will he not be there? There must be someone who cries first? Hm? In this world of hell, in this kingdom of Ravan, the name Ravan itself is coined – Ravayate lokaan. The one who makes people cry. Hm? So, people, there must be a first number among people? Who? Hm? (Someone said something.) Does Dada Lekhraj make you cry? Achcha? Achcha? What is the memorial of that soul? Hm? Is there any memorial? Yes, there is his memorial. Brahma’s memorial is there; What? Pushkar? What? Push kar (push). What is meant by push? It started moving when it was pushed. Yes. So, for how many days does a vehicle that works on being pushed, work? How many days will it work? Yes, its parts will keep on becoming non-functional again and again. So, it does not work for more days; does it? Yes. Or does it work for the entire Confluence Age, the Purushottam Sangamyug? No. He loses his body in between only. Achcha, so, the Brahmins who are born from him are called Pushkarni Brahmins. What? Not the children of the Devi of knowledge (Vidya Devi). They are not Saaraswat Brahmins. Sons of Saraswati. Hm? Pushkarni Brahmins. They walk when they are made to walk by being pushed.

So, tell, who pushes? Hm? Arey, the Brahma who is praised and has a temple in Pushkar, who pushes that Brahma, the four-headed Brahma? Hm? There must be a head among those four heads which pushes, will it not be there? Hm?
(Someone said something.) Was Parambrahm born there? Hm? Parambrahm is the highest stage. It is because the Father comes only for the mothers. (Someone said something.) First Lakshmi? Achcha? Did she push? Hm? Did she push? When a vehicle is pushed, it gets the power to move ahead. Yes. So, who gave such force? Hm? (Someone said something.) Jagdamba pushed. Yes. Jagdamba likes that soul, doesn’t she? Arey, when she is the Mother of the World, then will she have a son or not? Yes. When she is the Mother of the World, then she will have a child as well. Will she have a son or a grandson? Hm? What will she have? (Someone said something.) Will she have a son? Achcha? Will he not be the son of Mother India? Hm? Arey, Mother India is a small, tiny, daughter-like; nobody will say that she is a mother. Is she always a virgin or not? Ek naari sadaa brahmachaari (the one who remains faithful to one woman, i.e. wife is as good as a celibate.) So, is she not forever celibate if she remains faithful to one husband? Yes. Hm.

So, it was told that in the rosary of Bhakti, who is Narad in that rosary of Bhakti? Hm? Who is number one Narad? Naar means the water of knowledge, da means he went on giving. Hm? He went on giving, went on giving. He himself did not become Narayan in the same birth. Did he become? Who is it?
(Someone said something.) Yes, the same four-headed Brahma. He is the number one Narad. Is he or not? Or did that Narad become Narayan from nar (man) in the same birth? No. Yes, he played jhaanjh-majeera (musical instruments) and his companions also played jhaanjh-majeera a lot. Sing songs. So, look, all this happens on the path of Bhakti, doesn’t it? So, human beings keep on falling in Bhakti while doing this. Hm? There is kingdom of Ravan; they keep on doing Bhakti, keep on doing Bhakti and keep on coming downstairs quickly.
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नोटः यह केवल एक प्रारूप है। उक्त वीसीडी के संपूर्ण मूल पाठ या मूल आडियो, वीडियो के लिए www.adhyatmik-vidyalaya.com देखिये।
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arjun
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Re: Extracts of PBK Murlis - as narrated to the PBKs

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शिवबाबा की मुरली
ShivBaba’s Murli
वीसीडी 2942, दिनांक 15.07.2019
VCD 2942, dated 15.07.2019
प्रातः क्लास 30.11.1967
Morning Class dated 30.11.1967
VCD-2942-extracts-Bilingual

समय- 00.01-20.18
Time- 00.01-20.18


प्रातः क्लास चल रहा था – 30.11.1967. गुरुवार को सातवें पेज के चौथी लाइन में बात चल रही थी कि बाप तो समझते हैं कि अभी पुरुषोत्तम संगमयुग में मेरे से ये दो अक्षर सीख लो। बाबा शब्द को अक्षर कह देते हैं। हँ? कौन-कौन? अलफ और बे। हाँ। अब ये और तो कुछ नहीं कहते हैं। ये तो तुम जानते हो जबकि हमको स्वर्ग में जाना है तो दैवी गुण तो जरूर धारण करना है। ये तो आटोमेटिकली तुम्हारी बुद्धि में आना चाहिए कि हम जब देवता बनते हैं तो देवताओं के गुण भी तो चाहिए ना? अभी? अभी तो कोई गुण नहीं हैं बच्चों में। हँ? गुण नहीं है? कौनसे बच्चों में? हँ? विजयमाला के बच्चों में कहें या रुद्रमाला के बच्चों में कहें? हँ? (किसी ने कुछ कहा।) दोनों में? दोनों में कोई गुण नहीं? अच्छा? इसने तो कंटा की काट दिया। (किसी ने कुछ कहा।) हाँ, 1967 में ज्ञान नहीं है तो गुण कहां से आएंगे? ज्ञान तो मूल चीज़ है ना? अज्ञान होता है तो अवगुण। ज्ञान से आते हैं गुण। ज्ञान से होती है मुक्ति-जीवनमुक्ति। ज्ञान से होता है सुख। अज्ञान से होता है दुख।

तो अभी बच्चों में कोई गुण नहीं है। गाते रहते हैं मुझ निर्गुणहारे में कोई गुण नाहि। देखो, कोई गुण नाहि। अच्छा? तो बाकि है क्या? हँ? कोई गुण नहीं तो कोई कुछ है क्या? हँ?
(किसी ने कुछ कहा।) अवगुण हैं? और कुछ नहीं है? बाबा को तो दिखाई पड़ता है कि कुछ है। हँ? ये तो पांच विकार अवगुण हैं। वो तो सारी दुनिया रावण संप्रदाय है। हँ? पांच विकारों का बाप सबमें देहभान है। हँ? (किसी ने कुछ कहा।) हाँ, बाबा को गुण दिखाई पड़ता है। क्या गुण दिखाई पड़ा? हाँ, बूढ़ी माता ने बताय दिया। क्या बताय दिया? बताय दिया बाप की पहचान तुम बच्चों में ही है नंबरवार। हाँ, कोई पहले पहचानेगा, कोई? कोई बाद में पहचानेगा। बाकि पहचानते तो जरूर हैं। तो नहीं पहचानते हैं तो तब तक अवगुण तो जरूर होंगे। फिर 5000 वर्ष के बाद ये अवगुण आहिस्ते-आहिस्ते प्रवेश करते हैं। फिर ऐसे ही आएंगे 5000 वर्ष के बाद जैसे अभी आए हैं। हँ? अभी मैं आया हुआ हूँ क्या देने के लिए? गुण देने के लिए आया हुआ हूँ? हँ? क्या देने के लिए आया हुआ हूँ? अरे, गुण तो देवताओं में होते हैं। मैं तो निराकार। न मेरे में गुण न मेरे में अवगुण। मेरे में तो सृष्टि के आदि, मध्य, अंत का ज्ञान है। अखूट ज्ञान का भंडार है। हाँ। और ज्ञान ही सबसे जास्ती पवित्र चीज़ है। हँ? हाँ, ज्ञान से ही तो रास्ता मिलता है। ज्ञान की रोशनी नहीं होगी तो रास्ता कहां से दिखाई पड़ेगा? हाँ, नहीं दिखाई पड़ेगा। तो कौनसा रास्ता? मुक्ति और जीवनमुक्ति में जाने का रास्ता। तो वो तो तभी जा सकेंगे जब पवित्र बनेंगे। क्या?

तो बाप सब कुछ समझाय देते हैं बच्चे। शुरू से लेकर अंत तक सब समझाय देते हैं। क्या? अपवित्र के संग में आए तो अपवित्र बन गए। हँ? और पवित्र के संग में आएंगे तो पवित्र बन जाएंगे। तो एवर प्योर कौन? हँ? (किसी ने कुछ कहा।) शिव? उसके संग में कैसे आएंगे?
(किसी ने कुछ कहा।) हाँ, शिव तो आत्माओं का बाप है ना? तो वो आत्माओं का बाप; आत्मा निराकार, तो आत्मा का बाप भी निराकार। संग तो, हं, कैसे होता है? संग का रंग कैसे लगता है? देह के द्वारा लगता है ना? देह की इन्द्रियों के द्वारा संग का रंग लगता है। हँ? या तो याद से लगता है। और याद भी किसको करेंगे? आँखों से देखा होगा, कानों से सुना होगा। हँ? रसगुल्ला जीभ से खाया होगा, चाखा होगा तो याद आएगा ना? याद आएगा। तो इन सब बातों के लिए तो वो निराकार काम आएगा? हँ? निराकार को याद कर सकेंगे? नहीं याद कर सकेंगे।

तो उसके लिए बताया कि निराकार सूक्षम, सूक्षम रूप को नहीं याद कर सकते हो तो मैं बड़े रूप में भी प्रवेश करता हूँ। उसको नाम दिया है शिवलिंग। क्या नाम है? बड़े रूप का? लिंग। लिंग तो मन्दिरों में बड़ा बनाते हैं या बिन्दी बनाते हैं? बड़ा ही तो बनाते हैं ना? तो बड़ा जो है वो किसकी यादगार है? हाँ, वो बड़ा उसी की यादगार है जो बहुत बड़ा काम करके दिखाता है। हाँ, वो ही साकार। इन्द्रियां तो साकार ही होती हैं ना? हाँ, उन इन्द्रियों में भी और जो देवताओं की तो सारी इन्द्रियां पूजी जाती हैं। लेकिन मेरी? मेरी तो सारी इन्द्रियां नहीं पूजी जाती। मेरा तो लिंग ही पूजा जाता है। तो लिंग मेरे को कहां से आए? मैं तो निराकार ज्योतिबिन्दु। न मेरे को कान, न आँख, न हाथ-पांव, कुछ भी नहीं। तो लिंग कहां से आएगा? तो जिसमें मैं प्रवेश करता हूँ ना उसमें?
(किसी ने कुछ कहा।) अच्छा? उसी को लिंग है? और कोई मनुष्य हैं ही नहीं, पुरुष ही नहीं हैं दुनिया में? हैं तो लेकिन उसका जो है बड़ा काम है। छोटा काम है कि बड़ा काम है? हाँ, उसका बड़ा काम है। क्या बड़ा काम है? अरे? (किसी ने कुछ कहा।) सारी दुनिया? सारी दुनिया को पावन बनाता है? कैसे पावन बनाता है? अरे, सारी दुनिया दृष्टि से पावन नहीं बन सकती? हँ? बन सकती? कभी हां, कभी ना। दृष्टि का संग हो तो पावन नहीं बनेगी? और ज्ञान कानों से सुना जाता है तो कानों से सुनकरके पावन नहीं बनेंगी? हँ? हाँ, ये तो ज्ञान इन्द्रियां हैं ना? ये जो ज्ञान इन्द्रियां हैं वो तो जो ज्ञान धारण करेंगे, हँ, उन्हीं की ज्ञान इन्द्रियां पावरफुल बनेंगी। और ज्ञान ही धारण नहीं करेंगे, हँ, ज्ञान में ही कमी रह जाएगी, जो ज्ञान है वो ही नहीं लेंगे ज्ञान सागर से, या ज्ञान सूर्य का जो ज्ञान ज्ञान सागर में आता है, प्रकाश आता है ना सबसे जास्ती सागर में, तो नहीं लेंगे तो कहां से आएगा?

तो बताया इस संसार में तो कर्मेन्द्रियों को प्रधानता देने वाले वो राक्षस संप्रदाय भी हैं। ऊँची इन्द्रियां कौनसी? ज्ञान इन्द्रियां ऊँची। और कर्मेन्द्रियां? कर्मेन्द्रियां नीची। तो नीची से नीचा काम करेंगे कि ऊँचा काम करेंगे? नीची से नीचा काम। और ऊँच इन्द्रियों से ऊँचा काम। तो देव आत्माएं जो होती हैं वो स्वर्ग में ज्ञानेन्द्रियों से ऊँच काम करती हैं, ऊँच वातावरण बनाती हैं। और? और क्या? दुनिया ऐसी बनती है जिसमें हिंसा की कोई बात है ही नहीं। नीच तो उसे ही कहा जाता है जो दूसरों को दुख दे, हिंसा करे। तो वो राक्षस कहे जाते हैं। वो ज्ञान नहीं लेते तो क्योंकि ज्ञानेन्द्रियों को उनको महत्व ही नहीं है। उनको समझाया जाए कि देवताएं जो हैं वो ज्ञानेन्द्रियों से संतान पैदा करते थे, ज्ञानेन्द्रियों के योग से। हँ? उन ज्ञानेन्द्रियों में वो ज्ञान का सार भरा रहता था। क्या ज्ञान का सार? मैं आत्मा ज्योतिबिन्दु। तो उस सार से, हँ, सार से वो वायब्रेशन बनता था। और सृष्टि चलती थी। तो ये बात वो मानने वाले नहीं। मानेंगे राक्षस संप्रदाय? इब्राहिम, बुद्ध, क्राइस्ट और उनके फालोअर्स, हँ, इस्लामी, बौद्धी, क्रिश्चियन्स और उनके सहयोगी धरमपिताएं और उनके फालोअर्स ये बात मानेंगे कि कोई ऐसी भी दुनिया हो सकती है जहां ज्ञानेन्द्रियों से सृष्टि चलती रहे, बाल-बच्चे पैदा होते रहें? मानेंगे? बिल्कुल नहीं मानेंगे।

तो वो तो हैं ही नीच आत्माएं। हँ? नीची इन्द्रियों से कर्म करने के उनके स्वभाव-संस्कार जन्म-जन्मान्तर के भरे हुए हैं। हाँ, अब उनको पवित्र कैसे बनाएंगे? हँ? पवित्र बनना है कि नहीं बनना है? अरे, उनकी भी ज्ञानेन्द्रियों को पवित्र बनाना है या नहीं बनाना है? बनाना तो है। तो वो बनाने के लिए जो देव आत्माएं हैं ना, जो देव आत्माएं स्वर्ग में आती हैं, स्वर्ग के सुख भोगती हैं और जन्म-जन्मान्तर कई जन्मों तक सुख भोगती हैं। तो वो ही आत्माएं सुख भोगते-भोगते जब द्वैतवादी द्वापरयुग में जहां दो-दो धर्म, दो-दो राज्य, दो-दो कुल, दो-दो भाषाएं शुरू हो जाती हैं तो वो आत्माओं को संग का रंग उनको लेना पड़ता है। किनको? उन धरमपिताओं से को जो परमधाम से पवित्र आत्माएं बनकरके; पवित्र आत्माएं तो परमधाम में नहीं बनतीं; बनती तो सब कलियुग के अंत में संगमयुग में ही हैं। हँ? और बाप ही आकरके बनाते हैं। लेकिन किनके संग के रंग से वो पवित्र बनती हैं? बाप के डायरेक्ट सन्मुख आती हैं? वो आती ही नहीं।

तो बाप जिन देव आत्माओं को मनुष्य से देवता बनाते हैं; देवता दो तरह के होते हैं। एक तो डायरेक्ट मनुष्य से देवता उसी जनम में। और दूसरे? उसी जन्म में नहीं। अगले जनम में जन्म लेकरके बच्चा बनके प्रिंस बनकरके फिर जन्म लेते हैं। है ना? तो वो दोनों प्रकार की देवात्माएं जो हैं उनका हिसाब है। क्या? वो एक हैं बीज रूप आत्माएं और दूसरी हैं आधारमूर्त आत्माएं सृष्टि रूपी वृक्ष की। बीज उनको कहा जाता है जो बहुत सूक्ष्म ज्ञान सुनते हैं। सूक्ष्मता से, गहराई से ईश्वर के ज्ञान का खूब मनन-चिंतन-मंथन करते हैं तो उन्हें क्या कहा जाता है? बीज। हाँ। तो बीज में ज्यादा ताकत होती है कम होती है? बीज में ज्यादा ताकत। तो जो ज्यादा ताकत वाले बीज हैं वो उन देवताओं को जो इस जनम में तो देवता नहीं बनते अपने शरीर से, नर से नारायण डायरेक्ट नहीं बनते, अगले जनम में 16 कला संपूर्ण देवता या उससे कम कला के देवता बन जाते हैं। तो उन देवताओं को फिर कहेंगे, अरे, उन देवताओं को कहेंगे जड़। जड़ माने आधार। क्या कहेंगे? हाँ, सारे सृष्टि रूपी वृक्ष के आधार हैं, जड़ हैं।

वो जड़ें जो हैं, भल जड़ रूप आत्माएं आधारमूर्त आत्माएं जन्म लेते-लेते जब द्वापरयुग में पहुंचती हैं तो फिर वो धरमपिताएं जो उन आधारमूर्त देवताओं से ज्ञान लेकरके निराकारी स्टेज को जिन्होंने धारण किया था और वो भी निराकार बने थे। पहले बने थे कि बाद में बने थे? हँ? बाद में बने थे। तो वो फिर उनमें ही प्रवेश करते हैं। समझ में आया कि नहीं? किनमें? आधारमूर्त में, जड़ रूप प्रवेश करते हैं। तो उनका संग का रंग लगेगा कि नहीं? हँ? उनकी जो मेंटलिटी हैं जन्म-जन्मान्तर की वो मेंटलिटी कि भई ज्ञानेन्द्रियों से कोई संतान पैदा नहीं हो सकती है। क्या मेंटलिटी है उनकी? वो जो कर्मेन्द्रियां हैं ना उनमें जो सबसे पावरफुल कर्मेन्द्रिय है उसी से संतान की उत्पत्ति हो सकती है। तो बस ये देवात्माएं जो हैं, इनकी आदत क्या है? ये सुनी-सुनाई बातों पर विश्वास कर लेती हैं। जो कुछ भी सुनाएगा, सत्य वचन महाराज। हाँ। तो बस उनके प्रभाव में आ जाते हैं।

क्यों प्रभाव में आ जाते हैं? क्योंकि ये मातृ देश की आत्माएं हैं। देवात्माएं कहां की हैं? मातृ देश की। मातृ देश एक भारत ही है। क्या? जितने भी परिवार में बच्चा होते हैं वसुधैव कुटुम्बकम कहा जाए कि सारी वसुधा एक कुटुम्ब, परिवार है तो उसमें परिवार में बच्चे कहां से पैदा होते हैं? मां से पैदा होते हैं। तो ये जो जितनी भी आधारमूर्त हैं या बीजरूप आत्माएं हैं वो सब माता के गुण वाली। कहेंगे बीज क्यों? बीज तो बाप होता है बीज डालने वाला। होता है लेकिन माता के संसर्ग-संपर्क में उसे आना पड़े या नहीं आना पड़े? हँ? और आएगा तो अपना सारे बीज की ताकत किसको दे देगा? हँ? किसको देगा? माता को देगा ना? तो ये माताएं हैं। अब उन माताओं में परमब्रह्म हो, अव्वल नंबर की हो, दोयम नंबर की हो, तीसरे नंबर की माता हो, चौथे नंबर; पांच-पांच शादियां भी कर लेते हैं ना? हाँ, चार-चार, पांच-पांच शादियां करते हैं भारत में। कहते हैं एक जूती गई, भारत में कहते हैं कि एक जूती गई, दूसरी लेते हैं, तीसरी लेते हैं। और ऐसे चार-पांच शादियां भी करते हैं। तो उसी बात को फिर ये इस्लामियों ने भी फालो किया है। क्या? वो भी तो उन्हीं त्रेतायुगी क्षत्रीयों के बच्चे हैं ना? तो वो उन बातों को फालो करेंगे कि नहीं? तो ये बात उन्होंने फालो की कि भई कितनी शादियां करनी चाहिए कम से कम? हाँ, पूर्ति करना, आपूर्ति होती है तो फिर चार-पांच भी शादियां कर लेते हैं।

तो देखो, तुमको पता चला गया। क्या? कि वो जो आत्माएं राक्षसी आत्माएं हैं, कर्मेन्द्रियों से बड़ा महत्व देने वाली हैं, ऐसी आत्माएं पवित्र कैसे बनती हैं? हँ? वो आत्माएं भी एक जन्म के लिए पवित्र इन्द्रियों से ही आचरण करती हैं। पहला जन्म जो है द्वापरयुग से लेकरके कलियुग के अंत तक जितने भी हैं आत्माएं आत्मलोक से आनेवाली राक्षसी आत्माएं वो सब की सब पहले जनम में एक जनम में सुख भोगती हैं। कौनसा सुख? कौनसी इन्द्रियों का? ज्ञानेन्द्रियों का सुख भोगती हैं। उनमें वो कर्मेन्द्रियों के विकार की चेष्टा नहीं होती। अभी तुम जब यहां बैठे रहते हो तो देखो तुमको कितनी अच्छी नॉलेज मिलती है। क्या? कि पूरा पवित्र कैसे बना जाता है और अधूरा पवित्र कैसे बना जाता है।

A morning class dated 30.11.1967 was being narrated. The topic being discussed in the fourth line of the seventh page on Thursday was that the Father explains that now in the Purushottam Sangamyug learn these two alphabets from Me. Baba uses the word ‘akshar’ (alphabet) instead of word. Hm? Which ones? Alaf and Be. Yes. Now this one does not say anything else. You know that when we have to go to heaven, then we have to definitely inculcate divine virtues. This should automatically come to your intellect that when we become deities, then we also require the virtues of deities, don’t we? Now? Now children don’t have any virtue. Hm? Is there no virtue? In which children? Hm? Should we say ‘in the children of vijaymala (rosary of victory)’ or ‘in the children of Rudramala (rosary of Rudra)’? Hm?
(Someone said something.) In both? Is there no virtue in both? Achcha? This person cut all possibilities. (Someone said something.) Yes, how will virtues emerge when there is no knowledge in 1967? Knowledge is the main thing, isn’t it? There are vices when there is ignorance. Virtues come from knowledge. Knowledge leads to mukti-jeevanmukti. Knowledge leads to happiness. Ignorance leads to sorrows.

So, now there are no virtues in the children. They keep on singing ‘there is no virtue in me, the one without virtues’. Look, there is no virtue. Achcha? So, what is there? Hm? If there is no virtue, then is there anything? Hm?
(Someone said something.) Are there vices? Isn’t there anything else? Baba observes that there is something. Hm? These five vices are bad qualities. The entire world belongs to the Ravana community. Hm? There is the Father of five vices, i.e. body consciousness is present in everyone. Hm? (Someone said something.) Yes, Baba observes a virtue. What is the virtue that He saw? Yse, the old mother told. What did she tell? She told that the recognition of the Father is only in you children numberwise. Yes, someone will recognize first and someone? Someone will recognize later. But they definitely recognize. So, until they recognize they will definitely have vices. Then after 5000 years, these vices enter gradually. They will enter again after 5000 years just as they have entered now. Hm? Now I have come to give what? Have I come to give virtues? Hm? What have I come to give? Arey, there are virtues in the deities. I am incorporeal. There are neither virtues nor vices in Me. There is the knowledge of the beginning, middle and end of the world. He is the inexhaustible stock-house of knowledge. Yes. And the knowledge itself is the purest thing. Hm? Yes, one finds the path only through knowledge. If there is no light of knowledge, then how will you see the path? Yes, you will not be able to see. So, which path? The path to mukti (liberation) and jeevanmukti (liberation in life). So, you will be able to go there only when you become pure. What?

So, children, the Father explains everything. He explains everything from the beginning to the end. What? When you came in the company of impure ones, you became impure. Hm? And if you come in the company of the pure one, you will become pure. So, who is the ever pure one? Hm?
(Someone said something.) Shiv? How will you come in His company? (Someone said something.) Yes, Shiv is the Father of the souls, isn’t He? So, that Father of souls; when the soul is incorporeal, the Father of the souls is also incorporeal. How does one keep company? How does one get coloured by company? It is through the body, isn’t it? The colour of company is applied through the organs of the body. Hm? Either it is applied through remembrance. And whom will you remember as well? If you have seen through the eyes, if you have heard through the ears; hm? If you have eaten, tasted rasgulla (a sweet dish) through the tongue, it will come to your mind, will it not? It will come to the mind. So, will that incorporeal prove useful for all these topics? Hm? Will you be able to remember the incorporeal? You will not be able to remember.

So, it was said for Him that if you cannot remember the incorporeal, subtle, subtle form, then I enter in a big form also. It has been named Shivling. What is the name? of the big form? Ling. Is the ling made big in the temples or is it made as a point? They make it big only, don’t they? So, whose memorial is the big one? Yes, that big form is the memorial of the same person who performs a big task and shows. Yes, the same corporeal. The organs are corporeal only, aren’t they? Yes, in those organs also and all the organs of the deities are worshipped. But Mine? All My organs are not worshipped. My ling (phallus) alone is worshipped. So, how do I get a phallus? I am an incorporeal point of light. Neither do I have ears, nor do I have eyes, hands, legs, nothing. So, how will I get a phallus? So, what about the one in whom I enter?
(Someone said something.) Achcha? Does he alone have a phallus? Is there no other human being, no other man at all in the world? There indeed are, but His task is big. Is it a small task or a big task? Yes, His task is big. What is the big task? Arey? (Someone said something.) The entire world? Does He make the entire world pure? How does He make it pure? Arey, can’t the entire world become pure through the vision? Hm? Can it become? Sometimes you say yes, sometimes no. Will it not become pure if there is company of the eyes? And the knowledge is heard through the ears; will they not become pure by listening through the ears? Hm? Yes, these are sense organs, aren’t they? These sense organs, only those will inculcate knowledge, hm, only their sense organs will become powerful. And if they do not inculcate knowledge at all, hm, if there is shortage in the knowledge itself, if they do not obtain knowledge from the ocean of knowledge, or if they do not obtain the knowledge of the Sun of Knowledge which comes into the ocean of knowledge, maximum light is absorbed by the ocean, isn’t it? So, if they do not obtain it, then where else will they obtain it from?

So, it was told that there are also those demoniac communities who give importance to the organs of action in this world. Which are the higher organs? The sense organs are higher. And the organs of action? The organs of action are lower. So, will they perform lowest tasks or high task? They will perform lowest task. And higher tasks are performed through high organs. So, the deity souls perform high task through sense organs in the heaven, create a high atmosphere. And? And what? The world becomes such that there is no question of violence in it at all. Only the one who gives sorrows to others, indulges in violence is called lowly. So, they are called demons. They do not obtain knowledge because they do not have importance for the sense organs at all. If they are explained that the deities used to procreate through sense organs, through the Yoga of the sense organs; hm? Those sense organs used to be filled with the essence of knowledge. What essence of knowledge? I am a point of light soul. So, through that essence, hm, through that essence that vibration used to be formed. And the world used to function. So, they do not believe in this topic. Will the demoniac community accept? Will Ibrahim, Buddha, Christ and their followers, the Islamic people, Buddhists, the Christians and their helper founders of religions and their followers believe in the topic that there can also be one such world where the world functions through the sense organs and children are born through them? Will they believe? They will not at all believe.

So, they are lowly souls only. Hm? They are filled with the nature and sanskars of acting through the lowly organs since many births. Yes, well, how will they be made pure? Hm? Do they have to become pure or not? Arey, will their sense organs also have to be made pure or not? They are to be made. So, in order to make that, the deity souls, the deity souls which come to heaven, experience the joy of heaven and experience joy birth by birth for many births; so, the same souls, while experiencing joy, when the dualist Copper Age starts, where two religions, two kingdoms, two clans, two languages start, then those souls have to get coloured by their company. Who? From those founders of religions, which descend as pure souls from the Supreme Abode; souls do not become pure in the Supreme Abode; everyone becomes only in the end of the Iron Age in the Confluence Age only; hm? And the Father Himself comes and makes them. But in whose colour of company do they become pure? Do they come direct face to face with the Father? They do not come at all.

So, the deity souls whom the Father transforms from human beings to deities; deities are of two kinds. One is those who become deities from human beings direct in the same birth. And the other? Not in the same birth. They get birth in the next birth, become a child, get birth as a prince. Is it not? So, there is an account of both kinds of deity souls; what? One is seed form souls and the other is base-like souls of the world tree. Those who listen to very subtle knowledge are called seeds. When they think and churn the knowledge of God with subtlety, in depth, then what are they called? Seeds. Yes. So, is there more power in the seeds or is there less power? There is more power in the seeds. So, the seeds with more power, those deities, who do not become deities in this birth through their own body, those who do not become direct Narayan from nar (man), become deities perfect in 16 celestial degrees in the next birth or become deities with lesser celestial degrees. So, then those deities will then be called, those deities will be called roots. Roots means base. What will they be called? Yes, they are the base, roots of the entire world tree.

Those roots, although the root-like souls, the base-like souls, while getting rebirths, when they reach the Copper Age, then the founders of religions, who obtain knowledge from those base-like deities and had attained the incorporeal stage and they too had become incorporeal. Did they become first or did they become later on? Hm? They had become later on. So, they then enter in them only. Did you understand or not? In whom? They enter in the base-like, root-like [souls]. So, will they get coloured by their company or not? Hm? Their mentality, their mentality of many births that brother, children cannot be born through sense organs; what is their mentality? Among the organs of action, the children can be born through the most powerful organ of action. So, that is it; what is the habit of these deity souls? They believe in hearsay. Whatever anyone narrates, satya vachan maharaj (it is true). Yes. So, that is it, they come under their influence.

Why do they come under their influence? It is because they are souls of the mother country. To which place do the deity souls belong? To the mother country. India alone is a mother country. What? All the children in a family; if you say ‘vasudhaiv kutumbakam’ that the entire Earth is a family (kutumb, parivaar), then where from are the children born in that family? They are born from the mother. So, all these base-like souls or the seed-form souls, they all have mother’s qualities. You will say – Why the seeds? Seed is the Father who sows the seed. He is indeed, but will he have to come in contact with the mother or not? Hm? And if he comes, then to whom will he give the power of the entire seed? Hm? To whom will he give? He will give to the mother, will he not? So, these are mothers. Well, among those mothers, be it Parambrahm, be it the number one [mother], be it the number two, be it the number three mother, fourth number; people marry even five times, don’t they? Yes, they perform four, five marriages in India. They say – One shoe is gone. They say in India that one shoe is gone; I take up the second one, third one. And in this manner they get married four-five times. So, these Islamic people also followed the same topics. What? They too are the children of the same Silver Age Kshatriyas, aren’t they? So, will they follow those topics or not? So, they followed this topic that brother, how many marriages should we perform at the least? Yes, to compensate, when they feel the loss, then they marry even four-five times.

So, look, you have come to know. What? That the souls which are demoniac souls, those that give more importance to the organs of action, how do such souls become pure? Hm? Those souls also act through the pure organs only for one birth. In the first birth from the Copper Age to the end of the Iron Age, all the souls coming from the Soul World, the demoniac souls, all of them experience happiness in the first birth, one birth. Which happiness? Of which organs? They experience happiness of the sense organs. Among them there is no desire for lust in those organs of action. Now the place where you sit, look, you get such good knowledge. What? That how does one become completely pure and how does one become incompletely pure.

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